Förvalta kylsystemet med propylenglykol före vintern kommer
Det lönar sig icke att vara lat och mena på att man ej behöver byta kylarvätskan för att den är long life och det likväl är långt till vintern. Det är faktiskt inte så komplicerat att själv mixa proylenglykol med vatten och därpå hälla på i fordonets kylsystem.
Med propylenglykol så får man flera viktiga fördelar
Med monopropylenglykol så får man flera viktiga funktioner. Glykol funkar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ner till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig endast om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.
En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att beskydda kylsystemet från rost och också från avlagringar som kan förstöra både kylare samt motor. Det går att mäta med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra fräscht och utbyta glykolen vartannat år.
Det är även så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.
Använd den bästa typen av kylarglykol i ditt fordon
Ska man köra på propylen alternativt på etylen? Det här är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin giftighet och vad den kan ställa till med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.
Den som vill kan införskaffa en helt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och nyttja i kylaren. Ett livsmedel som ej kan skada djur samt natur.
Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Ifall man till exempel har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan skada materialet och dessa ska man då undvika.
Man bör också undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt därför att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Det här kan nämligen medföra att man skadar kylaren. Om det bildas klumpar i blandningen så kan detta bilda stopp i systemet vilket inte är bra.
Om du icke vet vilken typ av glykol som finns just nu i ditt fordons kylarsystem så är det enbart att skölja ur systemet och sedan börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har ingenting med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som skänker produkten mer personlighet.
Kom ihåg att glykolprodukter kan vara mycket farliga
Även om en viss produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du vara medveten om att den här produkten ska förvaras långt bort från barn samt djur. Etylenglykolen har en söt smak men är ofattbar giftig så den ska aldrig komma i närheten av nyfikna barn!
Ifall du tycker att det verkar besvärligt och en aning farligt att mixa själv så är det antagligen lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att sedan slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.
Den färdiga vätskan är ingen dyr produkt och därmed så kan man icke säga att det finns någon finansiell anledning till att skjuta upp det där med att byta glykolen. Det är enkelt att använda och bilen mår hejdlöst bra när det blir kallt ute.
