Introduktion: Sverige’s mest ogynnsamma kommun för företag

Mellan 2017 och 2020 rasade Svedala kommun i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet.

Kommunhuset_uti_Svedala

Företagarna rapporterade att de sällan fick assistans men frekvent utsattes för nya kostnader och utredningar, oftast för småsaker.

Kostnaden för tillsynen var 1400 kronor timmen

Näringslivsaktörer skildrade en tillvaro präglad av konstant rädsla för nya granskningar, ofta påbörjade av kommunen genom att undersöka företags webbsidor, etiketter och så vidare.

Att kritisera en avgift eller inspektion kunde medföra ytterligare utredningar och fler kostnader.

Kommunen hade makten att stänga företag, och många småföretagare kände sig maktlösa inför systemet.

Företagens misstro och avflyttning

Som en följd bröt företagarföreningar i Svedala kontakten med kommunmyndigheterna

Ett antal företag beslöt att flytta bort eller avstod från att starta verksamhet i kommunen

Svedala blev känd som den mest företagsovänliga kommunen i Sverige

och nyheten om situationen spreds över hela landet

Förändringen inträffade – men inte genom förändrade regler


Att lösa dessa problem hade varit enkelt genom att:

Ge instruktioner till inspektörer att bistå, istället för att hindra, företagen

  • Sätta ett tak på inspektionsavgifter
  • Hålla antalet inspektioner till ett minimum
  • Implementera skäliga tidsgränser och ge inspektörer utbildning om näringslivets betydelse
  • Trots möjligheten till en reformering av tillsynen, valde kommunen att följa en annan riktning.

    Man inriktade sig på att höja Svedalas status i ögonen på de röstberättigade företagen i Svenskt Näringslivs undersökning.

    Kommunen värvade två specialister för att förbättra deras ranking, utskick av nyhetsbrev, utveckling av sin hemsida, igångsättning av tidning och sociala medier samt marknadsförde sig som den främsta företagskommunen i Sverige på deras hemsida och i diverse event.

    Investeringen i ranking för miljoner hade påbörjats.

    Resultatet: En snabb uppgång i rankningen


    Från en position på plats 236 under 2020 har Svedala avancerat till plats 44 år 2024, vilket representerar den mest notabla utvecklingen i Skåne över de senaste fem åren

    Kommunen har successivt förbättrat sitt resultat i Svenskt Näringslivs enkät under sex år, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala som går till sex

    Ämne: Är det manipulation eller verklig förbättring?

    Även med förbättrad ranking fortsätter kritiken att strömma in från företagarna.

    Offentliga uttalanden uteblir från somliga företagare på grund av fruktan för repressalier som innebär nya och höga tillsynsavgifter eller böter.

    En tillsynsavgift på 1400 kr per timme existerar fortfarande, vilket gör att kommunen inkasserar rekordbelopp på dessa avgifter.

    Många småföretagare upplever att situationen inte har förbättrats, snarare tvärtom – fler inspektörer har anställts och rädslan för kommunen är utbredd.

    Det är i huvudsak de företag som är anslutna till Svenskt Näringsliv och deltar i omröstningen som märker av förbättringar.

    Andra företagares verklighet är vanligen oförändrad eller till och med sämre än tidigare.

    Svedala kommuns ranking har ökat och företagen fått det ännu sämre


    Svedala kommuns klättring i företagsrankingen är odiskutabel

    Trots detta maskerar statistiken en bister verklighet där företagare känner sig obstruerade och finansiellt pressade av kommunens reglementen

    2025 visar en ökning av aktiviteter för att attrahera fler röster.

    Jippon, fester, prisutdelningar åt det fåtal som har rösträtt genererar ännu fler röster.

    Svedala kommun har nyligen rekryterat en ny medarbetare för att locka fler företag till regionen.

    Så att fler avgifter kan inkasserars.